perjantai 17. syyskuuta 2021

2.9. Ylläs on ykkönen, 3.9. Kesänkijärven kierros, 4.9. Hettaan, 5.8. Kilpisjärvelle, 7.9. Luostolle

Matka jatkui Lappia kohti. Ylläksellä ajettiin Äkäslompoloon, jossa Ykkös Caravan alueelle, pysähdyttiin matkalla ostamaan savustettua siikaa Kukkolankoskella. Perillä 10 kilometriä järven ympäri kävellen

3.9. päätettiin kiertää Kesänkijärvi kävellen. Lähdettiin Jounin kaupan kautta, ostettiin käsineet, kun alkaa olemaan kylmä. Matkattiin myrsky ja auronkosäässä. Polun varressa pysähdyttiin tulille kahville. Matkan pituus noin 20 kilometriä. Kuukkeleita ja hienoja maisemia. Illalla syötiin läheisessä ravintolassa.

4.9. nokka kohti Enontekiön Hettaa. Ajettiin Pallastunturiin kahville ja katseltiin vanhoja laskettelupaikkojamme. Hotellin ravintola oli melkein entisellään. Karavaanialue oli lopetettu, mutta aikaisemmalla parkkipaikalla oli vaunuja alueella, josta mekin aikanaan aloitettiin. Sitten ajettiin Hettaan. Matkalla ostettiin pakastettuja lakkoja ja jutusteltiin paikallisen yrittäjän ja yhden asiakkaan kanssa. Syötiin maukkaat poronlihaleivät ja pysähdyttiin leirialueelle, jossa sauna ja uimapaikka tosi kylmässä joessa.

5.8. aamulla ajettiin Ruotdin rajaa pitkin Kilpisjärvelle. Matkalla nautittiin Mustikkapiirakkakahvit ja perillä majoituttiin Retkeilykeskukseen ja lähdettiin patikoimaan Saanatunturiin. 13 kilometrin kierros juuri alkaneessa hehkuvan punaisessa ruskassa ja matkalla valtavasti poroja samoilla poluilla.

6.9. aamulla laivalla lähelle kolmen valtion rajapyykkiä eli Suomen Ruotsin ja Norjan yhteistä rajaa. Siellä sitten Ruotsin puolta kulkevaa polkua rajapyykille, pikainen pyrähdys Norjaan ja sitten vaellus takaisin laivalle. Kävelyä tuli noin 8 km. Hienot näkymät Mallatunturille ja Norjan vuorille. Leirialueen kodassa paistettiin makkarat, ravintolassa pizzaa ja tilaussauna.

7.9. matkamme jatkui Karesuvannon kautta Luostolle. Karesuvannossa kahvitauko, poroja sai väistellä, kun niitä oli tiellä joka paikassa. Perillä käveltiin kaupalle ja poikettiin drinksuilla Punaketussa. Illalla autolla kaalikääryleitä.

8.9. kävelyä 27.000 askelta. Ruskaa täälläkin, makkaranpaistoa tulilla, Vetokoiria samoilla tulilla tauolla. Illalla Punaketussa porokulho eli paikallinen muunnelma poronkäristyksestä. Kevyempi, ei muusia, vaan salaattia ja vihanneksia.