torstai 1. kesäkuuta 2023

11.5. Nowraan, Merimbulaan, Brainsdaleen, ja lopulta Melbourneen ja lento kotiin 22.5.

Siispä Nowraan ajettiin kolmisensataa kilometriä ja niistä 30 km Sydneyn halki tunnelissa. Leirillä nuotio ka illalliseksi lihapullat muusilla.

12.5. käveltiin kaupungille, kahvit kylällä ha sitten pikkupurtavaa neljä annosta....

13.5. ajettiin taas kolmisensataa kilometriä Merimbulaan. Matkalla pysähdyttiin viehättävään Mogon pikkukylään kahville. Perillä sitten ainoa paikka joka oli auki oli Mäkkäri. Sinne sitten käveltiin ja saihan sieltä salaattiakin. Meidän alueella on paljon kenguruita.

14.5. Merimbulassa pitkä patikointi jokirantaa pitkin, Alueella oli sisällä lämmitetty uima-allas, jossa pulikoitiin. Lounaalla käytiin rannassa ja illalliseksi syötiin vaunulla lohta.

15.5. jatkettiin taas kohti etelää 300 km ja saavuttiin Brainsdaleen. Siellä käveltiin katsastamaan jokirannan patikointireitti valmiiksi seuraavaa päivää varten. Täällä on syksy jo pitkällä, lehdet varisevat puista ja on ruskan värejä. Illalla syötiin vaunulla kanaa ja salaattia.

16.5. kierrettiin pitkä patikkareitti koen rantoja pitkin ja toista puolta takaisin. Matkalla oli flying foxien suojelualue. Tämä oli Australian suurikokoisin lepakko. Lentäviä kettuja eli näitä isoja hedelmänsyöjälajeja on ainakin neljä, mutta tämä on isoin. Rannalla puut oli niitä täynnä. Syötiin kylällä lounas kävelyn päätteeksi ja illalla mentiin ravintolaan syömään pitkästä aikaa

17.5. viimeinen pitkä etappi, ajettiin taas kolmisensata kilometriä Melbourneen. Siellä Elizabeth streetin sijasta mentiin Ashley streetin alueelle. Sieltä on parempi yhteys kaupunkiin, kun bussi menee leirialueen edestä. Ostoksille naapurin aasialaismarkettiin. Matkalla pysähdyttiin Roadhouseen lounaalle ja tutustuttiin Gipslandin museokortteliin.

18.5. kaupunkipäivä. Käveltiin keskustassa ristiin rastiin 10 kilometriä ja naapureiden suosituksesta käytiin varaamassa liput Mary Poppins musikaaliin, joka menee kuningattaren teatterissa.

19.5. aamusta kauppareissulle ja sitten lähdettiin Tonyn ja Nitsan kanssa kapupungille. Tavattiin teatterin edessä ja mentiin yhdessä syömään thairavintolaan ja sitten katsomaan Maija Poppasta. Hieno ilta ja tosi kivat naapurit.

20.5. kaupunkipäivä. Tutustuttiin mm. akvaarioalueeseen, jossa parasta olivat pingviinit.

21.5. viimeinen päivä Melbournessa. Ei viitsitty enää mennä keskustaan, vaan ajettiin Melbournen isoimpaan ostoskeskukseen, jossa kierrettiin koko päivä ja illalla syötiin vaunulla lammasta.

22.5. lähtö lähenee. Meidän piti mennä Gisbourneen vaihtamaan vaunun markiis, mutta olivat unohtaneet tilata sen. Sovittiin, että hakevat vaunun varastosta ja lähettävät kuvat työstä ja laskunsa kun se on valmis. Varastoitiin vaunu uuteen paikkaan ystävällisen mr Shalkin avustuksella. Matkalla pysähdyttiin tuttuun tienvarsikuppilaan.

Viimeiset kuvat lentoasemalta. Tämän reussukuvaelman loppuun täytyy vielä nikkaroida summarum eli yhteenveto matkastamme. Seuraavaa reissua pitää alkaa suunnittelemaan. Ehkä vähän aikaisemmin, ettei ole niin kylmää loppuaikana.